Sparklike

Automatisoidut huoltomuistutukset 1 kk takaisinmaksuajalla

Sparklike automatisoi huoltomuistutukset ilman koodausta. Alteryxillä myös datan laatu Salesforcessa ja HubSpotissa parani huomattavasti.

Automatisoidut huoltomuistutukset haluttiin vahvistamaan vientiyrityksen kansainvälistä palveluliiketoimintaa. Nyt asiakkaita ja huoltokumppaneita aktivoidaan aiempaa tehokkaammin.

”Prosessi automatisoitiin ja optimoitiin Alteryxillä – helposti, yhden kuukauden takaisinmaksuajalla”, hymyilee Sparkliken Development manager Jarno Hartikainen.

"Datan laatu Salesforcessa ja HubSpotissa parani huomattavasti."

Jarno Hartikainen

HAASTE

Sparkliken laitteet tulee kalibroida joka vuosi. Olitte jo aiemmin säännöllisesti aktivoineet loppuasiakkaita lähettämällä muistutuksia – ilman riittävän hyviä tuloksia. Mikä prosessissa oli vialla? ”Prosessi oli manuaalinen ja toistui kuukaudesta toiseen. Muistutuksia ei tehty ihan kattavasti, ja aikataulu saattoi ”joustaa”.  Myös kohdentaminen oli vajavaista. Viestien teho ei ollut paras mahdollinen. Manuaalisen prosessin lisäksi datamme oli umpisolmussa: aiempien toimittajien jäljiltä Salesforcen asiakastiedot eivät olleet luotettavia. Muistutusten lähettämiseen käytimme Hubspot:ia, joka ei taivu useamman sähköpostiosoitteen käsittelyyn per kontakti. Hubspotin listojen ylläpito vei aikaa.”

RATKAISU

Miten datan laatu ongelma ratkaistiin? Aluksi Alessa teki meille projektina Salesforcen ja Hubspotin asiakas- ja laitetietojen synkkauksen ja päivityksen. Sekin tehtiin Alteryxillä. Miten muistutusten automaation rakentaminen sujui Alteryxillä? Alessan kanssa käytiin läpi alkuperäinen prosessi, ja lähdettiin heti rakentamaan ja optimoimaan sitä Alteryxissä. Workflow’n rakentamiseen yhdessä meni yksi valmennuspäivä ja itsenäisesti tein hiukan lisää. Automaatio oli tuotannossa parissa viikossa. Nykyisin teen tarvittavaa hienosäätöä itse, esim. viestien sisältöjen muutoksia ja erikoistapausten sääntöjä. Alteryxissä hienoa on se, että pystyn itse jatkojalostukseen, ilman että osaan yhtään koodia.

TULOKSET

Käytössänne on Alteryx Designer. Mitä etuja muistutusten automaatiosta Alteryxillä on? ”Muistutusten teho on aivan toista luokkaa nykyään, koska:
  • Prosessi on standardoitu
  • Aikataulut pitävät, koska lähetys vaatii vain napinpainalluksen.
  • Muistutukset lähtevät joka viikko (ennen 1 krt/kk)
  • Viestit ovat laitenumerokohtaisesti kohdennettuja, asiakkaan kokema lisäarvo on suurempi
  • Säästämme työaikaa
  • Alteryx lähettää viestit suoraan Outlookista, mikä on vähentänyt roskapostiin jäävien viestien määrää.
  • Lisäämme jämy-kumppaneiden sitoutuneisuutta tuottamalle heille ajantasaiset listat asiakkaiden kalibrointivuorossa olevista laitteista. Näin saa jutunjuurta ottaa yhteyttä myyntiasioissa.”
”Mutta, kaikkein suurin lisäarvo on se, että asiakasdata on nykyisin kunnossa ja voimme huoletta käyttää sitä kaikkeen.”

NÄIN SE KÄY

Ensimmäisenä prosessina Sparklike automatisoi Alteryxilla huoltomuistutusten dataprosessin (1 krt/vko ).  Alteryx mm. 
  • hakee muistutusvuorossa olevat laitenumerokohtaiset laite- ja huoltotiedot (Salesforcesta)
  • tarkistaa Salesforcesta, onko laite saapunut huoltoon
  • tarkistaa sähköpostiosoitteet
  • muodostaa lähetyslistan
  • lähettää laitenumeroittain personoidut muistutusviestit laitteen rekisteröineelle asiakkaalle määritellyn aikataulun mukaisesti Outlookista
  • luo listan toimimattomista sähköpostiosoitteista toimenpiteitä varten
  • luo ajankohtaisen listan jälleenmyyjäkumppaneille

Jarno Hartikainen

Development manager

Sparklike valmistaa ja myy eristelasien innovatiivisia laadunvalvontalaitteita, Keski-Eurooppaan, Aasiaan ja USA:han.

Lisää asiakasreferenssejä

Kovaa kasvava Komppi automatisoi dataprosesseja itse, täysin ilman koodaustaitoja. Alteryx Designerilla on ratkaistu datan saatavuusongelmat ja jätetty monia excel-prosesseja historiaan.
Kun Ihosairaala halusi automatisoida liiketoiminnan avainlukujen raportoinnin, haasteena olivat tietojen hakeminen kankeasta toiminnanohjausjärjestelmästä ja datan yhdistäminen muiden järjestelmien, mm. markkinoinnin analytiikan dataan.
Alteryx liiketoiminnan mallinnuksen tukena “Säästimme varmasti kuukausia työaikaa”

Jaa asiakascase:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn