Case Sparklike

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Globaalit huoltomuistutukset automaattiseksi 1 kk takaisinmaksuajalla

Sparklike tekee dataprosessien automaatioita itse ilman koodausta.
Datan laatu Salesforcessa ja HubSpotissa parani huomattavasti.

Sparklike automatisoi Alteryxilla

Sparklike valmistaa ja myy eristelasien innovatiivisia laadunvalvontalaitteita. Laitteita viedään Keski-Eurooppaan, Aasiaan ja USA:han. Yritys halusi vahvistaa kansainvälistä palveluliiketoimintaa aktivoimalla asiakkaita ja huoltokumppaneita aiempaa tehokkaammin.

”Prosessi automatisoitiin ja optimoitiin Alteryxillä – helposti, yhden kuukauden takaisinmaksuajalla”, hymyilee development manager Jarno Hartikainen.

HAASTE
Sparkliken laitteet tulee kalibroida joka vuosi. Olitte jo aiemmin säännöllisesti aktivoineet loppuasiakkaita lähettämällä muistutuksia – ilman riittävän hyviä tuloksia. Mikä prosessissa oli vialla?

”Prosessi oli manuaalinen ja toistui kuukaudesta toiseen. Muistutuksia ei tehty ihan kattavasti, ja aikataulu saattoi ”joustaa”.  Myös kohdentaminen oli vajavaista. Viestien teho ei ollut paras mahdollinen.

Manuaalisen prosessin lisäksi datamme oli umpisolmussa: aiempien toimittajien jäljiltä Salesforcen asiakastiedot eivät olleet luotettavia. Muistutusten lähettämiseen käytimme Hubspot:ia, joka ei taivu useamman sähköpostiosoitteen käsittelyyn per kontakti. Hubspotin listojen ylläpito vei aikaa.”

RATKAISU
Miten datan laatu ongelma ratkaistiin?

Aluksi Alessa teki meille projektina Salesforcen ja Hubspotin asiakas- ja laitetietojen synkkauksen ja päivityksen. Sekin tehtiin Alteryxillä.

Miten muistutusten automaation rakentaminen sujui Alteryxillä?

Alessan kanssa käytiin läpi alkuperäinen prosessi, ja lähdettiin heti rakentamaan ja optimoimaan sitä Alteryxissä. Workflow’n rakentamiseen yhdessä meni yksi valmennuspäivä ja itsenäisesti tein hiukan lisää. Automaatio oli tuotannossa parissa viikossa. Nykyisin teen tarvittavaa hienosäätöä itse, esim. viestien sisältöjen muutoksia ja erikoistapausten sääntöjä. Alteryxissä hienoa on se, että pystyn itse jatkojalostukseen, ilman että osaan yhtään koodia.

TULOKSET
Käytössänne on Alteryx Designer. Mitä etuja muistutusten automaatiosta Alteryxillä on?

”Muistutusten teho on aivan toista luokkaa nykyään, koska:

  • Prosessi on standardoitu
  • Aikataulut pitävät, koska lähetys vaatii vain napinpainalluksen.
  • Muistutukset lähtevät joka viikko (ennen 1 krt/kk)
  • Viestit ovat laitenumerokohtaisesti kohdennettuja, asiakkaan kokema lisäarvo on suurempi
  • Säästämme työaikaa
  • Alteryx lähettää viestit suoraan Outlookista, mikä on vähentänyt roskapostiin jäävien viestien määrää.
  • Lisäämme jämy-kumppaneiden sitoutuneisuutta tuottamalle heille ajantasaiset listat asiakkaiden kalibrointivuorossa olevista laitteista. Näin saa jutunjuurta ottaa yhteyttä myyntiasioissa.”

     

”Mutta, kaikkein suurin lisäarvo on se, että asiakasdata on nykyisin kunnossa ja voimme huoletta käyttää sitä kaikkeen.”

 

NÄIN SE KÄY: Automaattiset huoltomuistutukset Alteryxillä

Ensimmäisenä prosessina Sparklike automatisoi Alteryxilla huoltomuistutusten dataprosessin (1 krt/vko ). 

Alteryx mm. 

  • hakee muistutusvuorossa olevat laitenumerokohtaiset laite- ja huoltotiedot (Salesforcesta)
  • tarkistaa Salesforcesta, onko laite saapunut huoltoon
  • tarkistaa sähköpostiosoitteet
  • muodostaa lähetyslistan
  • lähettää laitenumeroittain personoidut muistutusviestit laitteen rekisteröineelle asiakkaalle määritellyn aikataulun mukaisesti Outlookista
  • luo listan toimimattomista sähköpostiosoitteista toimenpiteitä varten
  • luo ajankohtaisen listan jälleenmyyjäkumppaneille
Varaa online konsultaatio automaatiosta ja analytiikasta A

Lisää asiakasreferenssejä

Alteryx referenssi Komppi Alessa
Asiakasreferenssit

Case Komppi

Kovaa kasvava Komppi automatisoi dataprosesseja itse, täysin ilman koodaustaitoja. Alteryx Designerilla on ratkaistu datan saatavuusongelmat ja jätetty monia excel-prosesseja historiaan.

Asiakasreferenssit

Case Suomen Ihosairaala

Kun Ihosairaala halusi automatisoida liiketoiminnan avainlukujen raportoinnin, haasteena olivat tietojen hakeminen kankeasta toiminnanohjausjärjestelmästä ja datan yhdistäminen muiden järjestelmien, mm. markkinoinnin analytiikan dataan.

Asiakasreferenssit

Case Ahlstrom-Munksjö

Alteryx liiketoiminnan mallinnuksen tukena
“Säästimme varmasti kuukausia työaikaa”